top of page

Min reise til Gøteborg

For to uker tilbake, dro jeg og resten av mine kjære klassekamerater, på klassetur til den opplevelsesrike storbyen, Gøteborg i våres naboland Sverige. Denne ferden strekte seg over tre dager. På de tre dagene fikk vi opplevd masse av hva Gøteborg har å by på.

Dagen vi hadde gledet oss til å flere uker, var endelig her. Spente steg vi inn til bussen som skulle være våres transportmiddel for turen. I tross for et motorstopp, ankom vi trygt Gøteborg etter fem timer med mye sang og latter.

Foto: Sebastian Christensen

Første stopp var SVT (Sveriges Television). Der fikk vi en god og innholdsrik omvisning rundt det meste av bygget. I med at vi er tre klasser som studerer innen media, så kunne ikke det her passet oss bedre! De to hyggelige damene som ledet omvisningen, viste oss blant annet rommet hvor dem spiller inn nyheter og lignende, veldig gøy. Absolutt et sted jeg vil anbefale unge mediainteresserte til å ta et lite besøk hvis muligheten dukker opp!

Etter en lang og hyggelig busstur og etter en innholdsrik omvisning på SVT, var fleste av oss sultne, og kjørte derfor videre inn til Gøteborg sentrum for å ta en liten matbit eller for å eventuelt handle inn mat. Jeg og en god venninne bestemte oss for å finne et spisested på storsenteret. Der fant vi en liten, koselig Cafe med en bufe fult med deilig og variert mat hvor man kunne spise hvor mye man ville kun for en liten pris. Cafen heter Lydia`s og befinner seg i andreetasje. Vi endte opp med å spise noen pizza stykker der, for å si det sånn. Befinner du deg noen gang på dette senteret, er Lydia´s virkelig et bra alternativ hvis du er interessert å spise alt fra pizza og taco, til spagetti til en god pris.

Så satte vi ferden videre til siste stopp for dagen, nemlig til hyttene hvor vi skulle bo de to kommende dagene. Hyttene befant seg på Lisebergbyen camping, ca. ti minutter unna sentrum og Liseberg. Lisebergbyen var omringet med fantastisk natur og snille camping entusiaster som gjerne tok seg tid til å slå av en liten prat.

Når vi ankom hyttene ble jeg positivt overasket over hvor store og fine hyttene var både utvendig og innvendig. Hyttene hadde et bra innhold av kjøkkenutstyr, men vi fikk dessverre ikke tid til å ta det i bruk under oppholdet. Tre av de andre jentene jeg delte hytte med, okkuperte sengene med en gang, så jeg og hun andre jeg delte hytte med, endte opp på sovesofaen, hvor vi sov overaskende godt.

Etter å ha slokna med en gang etter en lang dag på bussen, våknet vi opp utvilte og klare for en ny dag. Hyttene hadde frokosten inkludert, så om morgenen taslet vi ned til frokostbygningen hvor vi kunne velge mellom flere varianter med brød/rundstykker, pålegg og drikke.

Etter frokosten var vi klare av å kjøre av sted til første stopp som var Stadsmuseet.

Stadsmuseet bydde på en historiske reise gjennom popmusikken i Gøteborg helt fra begynnelsen av 1950 tallet til musikken nå i dag. Utstillingen består av bilder fotografier, musikkvideoer og sanger helt tilbake fra 50tallet de fleste av Gøteborgs mest kjente artister.

En annen utstilling man kan se under et besøk er (U)menneskelig. Her kan du se og lese om skjelettsamlere og normer i en tid da rasistiske ideer ble allment akseptert, og folk ble kategorisert i vitenskapens navn.

En annen avdeling jeg var innom under dette museet besøket var utstillinger som omhandlet kulturer og levemåter befolkningen hadde tilbake fra 1000 til 1800 tallet. Her leste jeg blant annet om hvordan befolkningen levde under vikingtiden og hvordan svenskene i Gøteborg ble berørt av den industrielle revolusjonen.

Etter våres første museumbesøk for denne dagen, spiste vi alle lunsj i en stor og frodig park, som lå litt på utkanten av sentrum. Etter lunsj, hadde vi mulighetene til å utforske byen. Jeg ble med en gruppe på utkikk etter en populær bokhandel. På veien til møtte vi på gater fylt med hus bygninger med fantastisk arkitektur. Kunne nesten ikke la være å stoppe opp for å beundre den flotte arkitekturen.

Etter noen timer med byvandring, vandret vi videre til våres andre museetbesøk. Denne gangen besøkte vi verdenskulturmuseet. Der fikk vi oppleve to utstillinger. Den ene utstillingen var, Afghan Tales. Dette var en fotoutstilling hvor 22 fotografer har representert deres syn på problemer og utfordringer den Afghanske befolkingen og spesielt kvinnene blir utsatt for i hverdagen i det Afghanske samfunnet.

Den andre utstillingen, het Playground. Dette var en litt annerledes utstilling enn det jeg vanligvis er vant med. Dette var en ”leken” utstilling generelt om normer og retten til å være seg selv. Her så jeg både objekter fra Vietnam og Sverige, samlet. Disse objektene la spesielt vekt på selvtillit, kjønn og kjærlighet. I med at denne utstillingen var leken, kunne man blant annet finne en huske for to, en vegg hvor man kan kunne skrive og tegne, en line man kunne balansere på osv. Noe som er veldig postitivt, hvis du noen gang planlegger å dra hit hvor du har med barn.

Etter besøket på det siste museet, førte ferden videre til Liseberg. Som mange av dere sikkert har allerede fått med dere, så elsker jeg fart og spenning, inkludert karuseller. Liseberg var en fin slutt på en fin og innholdsrik dag.

Den aller siste dagen brukte vi på å se litt mer av byen. Jeg fant enda mer fantastisk arkitektur og flere severdigheter dukket opp jo lengre vi gikk innover byen. Det ble en rolig busstur hjem igjen. Regner med at alle var ganske slitne etter tre innholdsrike og gøyale dager. For meg har denne turen handlet om samhold. Og jeg må ærlig si at denne turen har vært med på skape flere broer og vennskap på tvers av klassene. Jeg har fått muligheten til å snakke med personer jeg vanligvis ikke snakke med, og vi alle har fått oppleve hvordan det er å flytte undervisningen ut fra klasserommet og ut til nye steder.

Alle destinasjonene jeg har nevnt i dette innlegget, anbefaler jeg videre til dere. Man trenger ikke å dra så langt for nye opplevelser. Er sikker på at Gøteborg har mye mer å by, og jeg kan ikke vente til å dra tilbake en gang for å oppleve mer av denne flotte og innholdsrike storbyen. Så hvis du planer om en liten ferie til sommeren, hvorfor ikke dra til Gøteborg?

Ses på neste reise! :)


NYESTE INNLEGG:
  • Instagram - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
bottom of page